Senin, 23 November 2015

Sinusitis Rawatan kronik

Sinusitis Rawatan kronik

Kebanyakan doktor akan menetapkan antibiotik dan dekongestan kepada pesakit yang menghadapi masalah sinus. Biasanya ia boleh mengambil beberapa hari untuk antibiotik akan berkuat kuasa manakala dekongestan dan beberapa pelembap hidung sering berakhir rawatan yang yang sangat penting untuk kurus rembesan supaya laluan udara membolehkan anda bernafas dengan bebas.

Membersihkan laluan udara adalah yang paling penting kerana ia memastikan paru-paru bebas daripada pencemaran juga. Ini boleh dilakukan di rumah dengan menggunakan mencuci hidung semula jadi. Terdapat beberapa jenis yang berbeza yang amat berguna, bukan sahaja untuk membersihkan laluan udara, tetapi juga mengurangkan keradangan.

Antibiotik dan dekongestan sering disyorkan oleh pakar-pakar perubatan, walaupun biasanya hanya dalam kes jangkitan bakteria yang serius dan berterusan.

Sinusitis kronik biasanya adalah kesan jangkitan kulat atau virus dan antibiotik hanya berkesan untuk merawat jangkitan bakteria, dalam kes ini ia tidak berkesan dalam mengurangkan masalah sinus.

Sesetengah pakar perubatan akan mengesyorkan anda untuk menggunakan semburan hidung, ini adalah untuk membersihkan dan membersihkan saluran hidung anda. Contoh ini jenis semburan kortikosteroid hidung semata-mata dibuat untuk merawat dan mencegah radang rongga sinus. Mungkin ada empat atau lima jenis lebih pilihan kaunter.

Malangnya, dalam beberapa kes, sinusitis kronik memerlukan penggunaan meluas steroid kuat semasa rawatan; ini adalah untuk mengurangkan keradangan pada bentuk teruk kesesakan. Tidak semua manusia bertindak balas dengan baik kepada rawatan steroid, malah ada yang mempunyai tindak balas yang teruk kepada jenis ini rawatan.

Bagi kes-kes yang paling ekstrem, doktor selalunya akan memberitahu anda bahawa pembedahan sinus adalah pilihan baki sahaja. Mereka akan memberitahu anda bahawa apabila rawatan virus dan bakteria seolah-olah tidak berfungsi, walaupun selepas pelbagai rawatan, ia sering dilakukan untuk menjalani pembedahan.

Ini juga merupakan pilihan yang sangat melampau, seperti mana-mana pembedahan, komplikasi boleh timbul dan pemulihan tidak biasanya sangat cepat. Selalunya, ia bukan satu penyelesaian kekal sama ada, kerana selepas pembedahan, gejala sering kembali dalam tempoh 3-6 bulan.

Apa yang anda perlukan ialah untuk membersihkan saluran hidung anda, terutamanya jika seseorang itu mengalami sinusitis sphenoid berterusan.

Kunci kepada penghapusan berkesan gejala resdung adalah tindak balas yang cepat dan konsisten. Jangan biarkan gejala menjadi melampau, kerana ini akan membuat masalah lebih rumit.

Sebenarnya ada banyak ubat resdung yang berkesan yang boleh anda lakukan sendiri. Mereka juga bernilai penyiasat, terutamanya memandangkan bahawa ada benar-benar tidak banyak pilihan lain untuk penghidap resdung kronik.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar